Search
Close this search box.

Welkom bij Voedselbank Houten. Woont u niet in Houten, Schalkwijk, Tull en ’t Waal of ’t Goy?, klik dan hier.

Informatie voor Klanten

Op deze pagina leest u hoe het werkt, onze openingstijden en over het winkelen bij de voedselbank.

De informatie op deze pagina is ongeveer dezelfde als in het informatieboekje dat u tijdens uw eerste bezoek ontvangt. U kunt het ook hier downloaden.

 

Welkom!

Hartelijk welkom als klant bij de Voedselbank Houten. Goed dat u deze stap heeft gezet. Wij helpen u graag!

Wij zijn er voor alle inwoners van de gemeente Houten die te weinig geld overhouden om genoeg eten te kopen. Kent u nog iemand die onze ondersteuning kan gebruiken? Geef ze een flyer van de voedselbank. U vindt ze in het folderrek in de voedselbank.

Het maakt ons niet uit hoe het komt dat u weinig geld heeft. We vinden het wel belangrijk dat het wordt opgelost. We snappen dat het tijd kost uw financiële problemen op te lossen. U kunt bij de voedselbank blijven zolang dat nodig is. Meestal is dat een half jaar, soms korter, soms langer.

Heeft u zich nog niet aangemeld? Doe dit dan eerst via het aanmeldformulier. Waarschijnlijk heeft u deze week al uw eerste pakket. Wat er verder gebeurt na uw aanmelding, leest u op de pagina na uw aanmelding.

 

Na uw aanmelding

Uw aanmelding wordt verwerkt door de vrijwilligers van het intaketeam. U krijgt daarna sowieso 4 weken een (wekelijks) voedselpakket.

Na 4 weken stopt het pakket automatisch tenzij het verlengd wordt.

Om te kijken of de voedselhulp verlengd zal worden, zullen de vrijwilligers van het intaketeam een gesprek met u plannen.

 

Vluchteling?

Als u als statushouder in Houten bent komen wonen, bent u bij ons aangemeld door iemand van Vluchtelingenwerk en  dan is een gesprek niet nodig.

Op een later moment zullen we u waarschijnlijk wel een keer uitnodigen voor een gesprek.

U mag bij uw bezoek aan de voedselbank iemand van Vluchtelingenwerk meenemen als u dat fijn vindt.

Het gesprek:

U wordt uitgenodigd voor een gesprek met  een (of twee) van onze vrijwilligers. We vragen u dan om financiële papieren te e-mailen of te laten zien.

De gesprekken houden we telefonisch of in het Huis van Houten aan het Onderdoor 160 (boven de bibliotheek).

Tijdens het gesprek kijken we of u (nog) recht heeft op voedselhulp. We gebruiken daarbij de richtlijnen die bij alle Nederlandse voedselbanken gelden. U kunt deze vinden op onze website.

Maar we kijken vooral naar uw persoonlijke omstandigheden.

Als het nodig is, wijzen we u de weg naar hulp. Naast de voedselbank, zijn er andere organisaties in Houten die u kunnen helpen.

Ook daarna houden we contact met u. We plannen elke drie maanden een gesprek.

Openingstijden

Het adres is de Poort 81 in Houten (bij de Grund).

Wij zijn open op dinsdag en vrijdag tussen 12:00 en 15:00 uur. U krijgt een vaste dag en tijd toegewezen. Het is de bedoeling dat u elke week op deze dag en tijd komt. Kunt u dan echt niet? Laat het ons weten, dan verzetten we het naar een andere tijd/dag.

We spreken een vaste dag en tijd met u af. Het is de bedoeling dat u elke week op deze dag en tijd komt.

  • We gaan ervan uit dat u zelf komt.
  • Bent u ziek? Kom niet, maar bel ons.
  • Neem uw legitimatiebewijs mee.

Het winkelen bij de voedselbank

Bij de Voedselbank Houten mag u zelf uw pakket kiezen uit onze ‘winkel’. 

Het aanbod in de ‘winkel’ is elke week anders. We hebben ook niet alles zoals in een echte supermarkt. Maar we hebben altijd verse groente, fruit, brood, vlees en zuivel.

We hebben vaak ook producten als maandverband, shampoo en wasmiddel. Er zitten meestal 25 of meer gezonde producten in een pakket.

U mag voor ongeveer drie dagen eten kiezen voor uw huishouden. Het is dus een aanvulling!

Neemt u uw eigen tas mee? Voor diepgevroren producten krijgt u een speciale koeltas als u voor het eerst komt. Het is de bedoeling dat u die elke keer mee neemt als u komt.

Als u geen Nederlands spreekt, mag u de eerste keer iemand meenemen. Misschien weet uw hulpverlener een oplossing?

Wij houden rekening met uw privacy. Houdt u ook rekening met de privacy van andere klanten?

 

Als u niet kunt komen

Afmelden!

We rekenen elke week op u. Het kan dat u een keertje niet kunt of de afspraak wil verzetten. Geef dit dan door via 030-737 06 26 of  afmelden@voedselbankhouten.nl.


Iemand in uw plaats?

Iemand anders mag ook uw pakket ophalen. Maar dan moeten we dat van tevoren weten. U kunt ons bellen en doorgeven wie er komt. U kunt ook het formulier achterin het informatieboekje invullen. U geeft het mee met degene die het pakket komt halen. Het formulier is ook te downloaden op onze website en te krijgen bij de voedselbank.

Let op, de persoon die uw pakket ophaalt moet zich kunnen legitimeren.

Als u niemand kunt vinden, neem dan contact met ons op. Alleen in bijzondere gevallen bezorgen we pakketten bij u thuis.

 

Over het Voedsel

Waar komt het vandaan?

Het voedsel dat u bij ons krijgt, hebben wij ook weer gekregen. Van bedrijven, supermarkten, kerken en particulieren (inzamelingen).

Regelmatig gaat het om voedsel dat anders weggegooid zou worden. Dus als klant van de voedselbank helpt u ook voedselverspilling tegen te gaan.

Als we te weinig voedsel krijgen, dan kopen we bij. U hoeft dus niet bang te zijn dat wij niet genoeg hebben.


Houdbaarheid

Soms hebben we producten die ‘over de datum’ zijn. Deze zijn nog veilig te eten! Het gaat dan om de THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot). Na deze datum wordt de kwaliteit langzaam minder.

We houden ons daarbij aan richtlijnen welke producten we hoe lang na de THT-datum mogen aanbieden.

Versproducten over de datum (TGT = Te Gebruiken Tot) bieden wij niet aan. Daar kunt u wel ziek van worden.

Meer over de houdbaarheid. 


Diepgevroren producten

Om het langer te bewaren, vriezen we versproducten soms in. Het gaat om: vlees, brood, groente of zuivelproducten. Deze producten mogen wij nog 2 maanden aanbieden.
De producten zijn te herkennen aan een speciale sticker (zie boven).

U kunt ze thuis weer in de vriezer doen. Of u laat ze ontdooien en eet ze dezelfde dag. Bevroren groente kunt u direct koken of bakken. U hoeft deze niet eerst te ontdooien.

Af en toe hebben we diepgevroren zuivel, zoals melk, yoghurt of pudding. Belangrijk is dat u het op de goede manier ontdooit: 24 uur in de koelkast, daarna goed schudden en dezelfde dag gebruiken.

Na ontdooien niet opnieuw invriezen!

 

Kledingbank

U krijgt van ons een verwijsbrief voor de kledingbank. De kledingbank zit boven de ECOkringloop aan de Peppelkade 9a in Houten.
Bij de kledingbank mag u enkele keren per jaar gratis kleding uitzoeken voor uw gezin.
De kledingbank is open van dinsdag t/m zaterdag tussen 10:00 en 16:00 uur. Neem de eerste keer een legitimatiebewijs mee!


Voor kinderen

Regelmatig hebben we artikelen speciaal voor kinderen. U vindt ze in de speciale kast in de voedselbankwinkel.

Elk kind krijgt met de verjaardag een gevulde doos van de Stichting Jarige Job. Hierin zit een cadeautje, versieringen, spullen om een taart te bakken en om op school te trakteren. Let op, u moet hier wel toestemming voor geven!

Met sinterklaas wordt er door de Stichting Houten Geeft gezorgd voor cadeautjes en iets lekkers voor alle gezinnen met kinderen tot 12 jaar.

 

 

De spelregels

Niet vrijblijvend

Onze vrijwilligers maken tijd voor u vrij. En we zorgen dat er producten voor u klaar staan.
Daarom verwachten we ook iets van u:

  • Dat u elke week uw pakket komt ophalen.
  • Dat u een afspraak met een intaker nakomt.
  • Dat u de gevraagde papieren op tijd inlevert.


Als u niet kunt, dan laat u dat van tevoren weten. Bij de afmelding horen we ook graag waarom u niet komt. Misschien kunnen we nog een oplossing vinden.


Niet afgemeld?

Een keer vergeten kan gebeuren. We zullen altijd proberen contact met u te zoeken.
Maar als u zich niet afmeldt, kan dat gevolgen hebben. We stoppen de pakketten als u twee keer niet komt zonder af te melden. En we geven het door aan uw hulpverlener.
Wilt u toch weer pakketten ontvangen? Dan kunt u zich opnieuw aanmelden.


Privacy

Bij de Voedselbank Houten vinden we uw privacy belangrijk.
Bij de aanmelding hebben we uw persoonlijke en financiële gegevens nodig. We vragen u deze te mailen. We gebruiken hiervoor een beveiligde verbinding. 

Soms is het handig als we direct kunnen overleggen met uw hulpverlener. We vragen u hiervoor toestemming geven via een digitaal toestemmingsformulier. U kunt de toestemming altijd wijzigen door dit formulier opnieuw in te vullen, of te mailen naar aanvraag@voedselbankhouten.nl.

We zullen uw gegevens NOOIT zonder uw toestemming aan iemand anders doorgeven. Zie ook ons privacy-statement. Dit is ook te krijgen bij de voedselbank.


Niet naar wens?

Alle medewerkers van de Voedselbank Houten doen hun uiterste best. Toch kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat. Zeg dit tegen de coördinator op de voedselbank of tijdens een gesprek op het gemeentehuis. Of mail naar afmelden@voedselbankhouten.nl.
Samen kunnen we proberen een oplossing te vinden.

Wanneer u vindt dat het probleem nog niet is opgelost, kunt u een klacht indienen.


Klacht indienen

Een klacht moet schriftelijk worden ingediend bij het bestuur van de Voedselbank Houten; dat kan per brief of per mail naar.

Bestuur Stichting Voedselbank Houten
De Poort 81
3991 DX Houten
bestuur@voedselbankhouten.nl

Wilt u een klacht indienen? Lees dan eerst de volledige klachtenregeling

Translate »