Informatie voor Klanten

Op deze pagina:

 

Click here to read this page in English.

De informatie op deze pagina is ongeveer dezelfde als in het informatieboekje dat u tijdens uw eerste bezoek ontvangt. U kunt het ook hier downloaden

Openingstijden

Het adres is de Poort 81 in Houten (bij de Grund).

In verband met de corona maatregelen, zijn onze openingstijden aangepast. Wij zijn open op dinsdag en vrijdag tussen 12:30 en 15:30 uur. U krijgt een vaste dag en tijd toegewezen. Het is de bedoeling dat u elke week op deze dag en tijd komt. Kunt u dan echt niet? Laat het ons weten, dan verzetten we het naar een andere tijd/dag.

Bij uw eerste bezoek krijgt u een voedselbankpasje. Het is de bedoeling dat u dit pasje elke keer mee neemt. 

 

Het winkelen bij de voedselbank

Bij de Voedselbank Houten mag u zelf uw pakket kiezen uit onze ‘winkel’.  Het aanbod in de ‘winkel’ is elke week anders. We hebben ook niet alles zoals in een echte supermarkt.

I.v.m. de corona hebben we striktere regels. Er kunnen maar een paar klanten tegelijk winkelen. Het moet ook niet te druk worden met wachtende mensen. Daarom:

  • Kom op tijd. Bent u te vroeg, dan wacht u buiten.
  • Kom alleen. U mag maar met 1 persoon de voedselbank in.
  • Houd 1,5 meter afstand (ook buiten) van andere klanten en vrijwilligers.
  • Er wordt geen koffie/thee of iets anders gedronken, u kunt geen gebruik maken van onze wc’s.
  • Was uw handen voor u naar binnen gaat. Er is handgel.
  • Neem uw voedselbankpasje mee.
  • Heeft u (misschien) corona? Kom niet naar de voedselbank, maar bel ons.

U mag voor ongeveer drie dagen eten kiezen voor uw huishouden. Het is dus een aanvulling!

Neemt u uw eigen tas mee? Voor diepgevroren producten krijgt u een speciale koeltas als u voor het eerst komt.

Er zitten meestal 25 of meer gezonde producten in een pakket. Een pakket heeft een waarde van ongeveer € 40 euro. 

Als u geen Nederlands spreekt, mag u de eerste keer iemand meenemen. Misschien weet uw hulpverlener een oplossing?

Wij houden rekening met uw privacy. Houdt u ook rekening met de privacy van andere klanten?

 

Als u niet kunt komen

Afmelden! 

We rekenen elke week op u. Het kan dat u een keertje niet kunt. Geef dit dan zo snel mogelijk door via 06-10 44 12 05 of  logistiek@voedselbankhouten.nl  Bij geen gehoor, kunt u bellen naar 030-737 06 26. 

Iemand in uw plaats?

Iemand anders mag ook uw pakket ophalen. Maar dan moeten we dat van tevoren weten. U kunt ons bellen en doorgeven wie er komt. U kunt ook het formulier achterin het informatieboekje invullen. U geeft het mee met degene die het pakket komt halen. Het formulier is ook te downloaden op onze website en te krijgen bij de voedselbank.

Let op, de persoon die uw pakket ophaalt moet zich kunnen legitimeren.

Als u niemand kunt vinden, neem dan contact met ons op. In uitzonderlijke gevallen bezorgen we pakketten bij u thuis.

Over het Voedsel

Waar komt het vandaan?

Het voedsel dat u bij ons krijgt, hebben wij ook weer gekregen. Van bedrijven, supermarkten, kerken en particulieren (inzamelingen). Wij kopen geen voedsel.

Regelmatig gaat het om voedsel dat anders weggegooid zou worden. Dus als klant van de voedselbank helpt u ook voedselverspilling tegen te gaan.

 

Houdbaarheid

Soms hebben we producten die ‘over de datum’ zijn. Deze zijn nog veilig te eten! Het gaat dan om de THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot). Na deze datum wordt de kwaliteit heel langzaam minder. Maar het blijft veilig om te eten.  Meer over de houdbaarheid. 

Versproducten over de datum (TGT = Te Gebruiken Tot) bieden wij niet aan. Daar kunt u wel ziek van worden.

Diepgevroren producten

Om het langer te bewaren, vriezen we versproducten soms in. Het gaat om: vlees, brood, groente of zuivelproducten. Deze producten mogen wij nog 2 maanden aanbieden.
De producten zijn te herkennen aan een speciale sticker (zie boven).

U kunt ze thuis weer in de vriezer doen. Of u laat ze ontdooien en eet ze dezelfde dag. Bevroren groente kunt u direct koken of bakken. U hoeft deze niet eerst te ontdooien.

Af en toe hebben we diepgevroren zuivel, zoals melk, yoghurt of pudding. We zijn dat in Nederland niet gewend maar het kan heel goed. Belangrijk is wel dat u het op de goede manier ontdooit: 24 uur in de koelkast, daarna goed schudden en dezelfde dag gebruiken. 

Na ontdooien niet opnieuw invriezen!

Kledingbank

Met het pasje van de voedselbank kunt u ook naar de kledingbank. De kledingbank zit boven de ECOkringloop aan de Peppelkade 9a in Houten.
Bij de kledingbank mag u enkele keren per jaar gratis kleding uitzoeken voor uw gezin.
De kledingbank is open van maandag t/m zaterdag tussen 10:00 en 15:00 uur. Neem de eerste keer een legitimatiebewijs mee!

Voor kinderen

Er wordt ook aan uw kinderen gedacht. Elk kind krijgt met de verjaardag een gevulde doos van de Stichting Jarige Job. Hierin zit een cadeautje, versieringen, spullen om een taart te bakken en om op school te trakteren. Let op, u moet hier wel toestemming voor geven!

Met sinterklaas is er voor elk gezin met kinderen een zak van sinterklaas met cadeautjes voor het hele gezin, en lekkers voor een echte pakjesavond. Dit wordt verzorgd door de stichting het Houtens Hulp Pietje.

 

De spelregels

Niet vrijblijvend

Onze vrijwilligers maken tijd voor u vrij. En we zorgen dat er producten voor u klaar staan.
Daarom verwachten we ook iets van u:

  • Dat u elke week uw pakket komt ophalen.
  • Dat u komt naar een afspraak op het gemeentehuis.
  • En dat u de gevraagde papieren meebrengt.

Als u niet kunt, dan laat u dat van tevoren weten. Bij de afmelding horen we ook graag waarom u niet komt. Misschien kunnen we nog een oplossing vinden.

Niet afgemeld?

Een keer vergeten kan gebeuren. We zullen altijd proberen contact met u te zoeken.
Maar als u zich niet afmeldt, kan dat gevolgen hebben. We stoppen de pakketten als u twee keer niet komt zonder af te melden. En we geven het door aan uw hulpverlener.
Wilt u toch weer pakketten ontvangen? Dan kunt u zich opnieuw aanmelden.

Privacy

Bij de Voedselbank Houten vinden we uw privacy belangrijk.
Bij de aanmelding hebben we uw persoonlijke gegevens nodig. Deze bewaren we in een veilig digitaal systeem.

We zullen uw gegevens NOOIT zonder uw toestemming aan iemand anders doorgeven. De toestemming kunt u altijd intrekken via aanvraag@voedselbankhouten.nl. Zie ook ons privacy-statement. Dit is ook te krijgen bij de voedselbank.

Niet naar wens?

Alle medewerkers van de Voedselbank Houten doen hun uiterste best. Toch kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat. Zeg dit tegen de coördinator op de voedselbank of tijdens een gesprek op het gemeentehuis. Of mail naar logistiek@voedselbankhouten.nl.
Samen kunnen we proberen een oplossing te vinden.

Wanneer u vindt dat het probleem nog niet is opgelost, kunt u een klacht indienen.

Klacht indienen

Een klacht moet schriftelijk worden ingediend bij het bestuur van de Voedselbank Houten; dat kan per brief of per mail. Wilt u een klacht indienen? Lees dan eerst de volledige klachtenregeling  De klachtenregeling is in Nederlands, Engels en Arabisch.