Sluit dit zoekvak.

Welkom bij Voedselbank Houten. Woont u niet in Houten, Schalkwijk, Tull en ’t Waal of ’t Goy?, klik dan hier.

Jaarverslag 2023

Het jaarverslag over 2023 is beschikbaar!

Begin 2023 ondersteunden we maar liefst 121 huishoudens. Door ontwikkelingen in 2022, de energiecrisis en de oplopende inflatie, maar ook de komst van een flink aantal statushouders naar Houten, was het aantal mensen dat bij ons aanklopte in de loop van 2022 enorm gestegen. In de loop van 2023 daalde dit naar meer normale aantallen. Eind 2023 ondersteunden we nog 59 huishoudens.

In 2023 hebben we uiteindelijk voor 4013 pakketten onze schappen gevuld. Dat is 11% meer dan in 2022. We hebben in totaal 413 personen van goed voedsel voorzien, 2% minder dan in 2022.

Het is ons ook in 2023 weer gelukt om elke week voldoende voedsel in de schappen te hebben voor onze klanten, dankzij de grote inzet van onze vrijwilligers en steun van particulieren, bedrijven en organisaties.

De landelijke trend dat we minder gratis voedsel krijgen aangeboden, zette zich verder door. We hebben dan ook weer meer voedsel bijgekocht om de pakketten op peil te houden.

We ontvingen € 57.687 aan donaties, waarvan € 10.972 geoormerkt voor het kopen van voedsel. We hadden € 65.677 aan kosten, waarvan € 22.022 voor de aankoop van voedsel. We teerden iets in, maar dat is geen probleem aangezien we in 2022 een enorm overschot hadden.

In 2023 werd de zoektocht naar nieuwe huisvesting urgenter omdat onze huidige locatie aan de Grund in 2025 plaats moet maken voor woningbouw. Medio 2025 moeten wij ons huidige pand hebben verlaten. Begin 2023 werd duidelijk dat een plan om vluchtelingen, spoedzoekers en maatschappelijke organisaties (o.a. de voedselbank) onder te brengen aan de Essenkade, niet haalbaar was. Er is daarna door de gemeente een alternatieve locatie gezocht en gevonden in Houten-Oost (Houten Hub). Hier hopen we medio 2025 in te kunnen trekken.

Het jaarverslag is hier te downloaden.