Close this search box.

Welkom bij Voedselbank Houten. Woont u niet in Houten, Schalkwijk, Tull en ’t Waal of ’t Goy?, klik dan hier.

Jaarverslag 2022

Het jaarverslag over 2022 is beschikbaar.

Het jaar 2022 was een recordjaar wat betreft het aantal mensen dat aanklopte bij de voedselbank. Door de energiecrisis en de oplopende inflatie, maar ook vanwege een flinke aantal statushouders dat in Houten kwam wonen. Beide oorzaken vielen ongeveer samen in het 2e halfjaar waardoor het aantal aanmeldingen vooral na de zomer enorm toenam. Waar we de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 50 huishoudens per week van voedsel voorzagen, was dit aan het eind van het jaar maar liefst 121.

In 2022 hebben we uiteindelijk voor 3619 pakketten onze schappen gevuld. Dat is 51% meer dan in 2021. We hebben in totaal 420 personen van goed eten voorzien, 71% meer dan in 2021.

We hebben alle zeilen moeten bijzetten om dit voor elkaar te krijgen, maar dankzij de grote inzet van onze vrijwilligers en extra steun van particulieren, bedrijven en organisaties, zijn we er gelukkig in geslaagd om elke week voldoende voedsel in de schappen te hebben voor onze klanten.
De crisis en alle media-aandacht daaromheen, brachten ook een spontane stroom aan donaties op gang. We ontvingen bijna € 96.000, ruim 60% meer dan in 2021. Hiervan was € 11.500 geoormerkt voor het kopen van voedsel. We hebben in 2022 dan ook voedsel bijgekocht om aan de grote vraag te kunnen voldoen.

In 2022 hebben we veel tijd en energie gestoken in een project voor nieuwe huisvesting. Het plan was dat wij in het voormalig Wegenergebouw aan de Essenkade onderdak zouden vinden, samen met De Krachtfabriek en het Wereldhuis. Op het terrein zouden dan woonunits komen voor vluchtelingen en spoedzoekers. Helaas is sinds februari 2023 bekend dat dit project niet doorgaat.