Welkom bij Voedselbank Houten. Woont u niet in Houten, Schalkwijk, Tull en ’t Waal of ’t Goy?, klik dan hier.

Wethouder Daan Vermeulen steekt de handen uit de mouwen

Afgelopen vrijdag hadden we Daan Vermeulen, wethouder van onder andere maatschappelijk vastgoed en armoedebeleid, en Maartje Bruinewoud, Junior Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, op bezoek. Na een kop koffie en een inleiding van onze voorzitter Jan Mol, mocht Daan een pakket voor een klein gezin samenstellen. Dit pakket is later die dag, aangevuld met nog ontbrekende producten,  thuisbezorgd bij een van onze klanten die door omstandigheden niet naar de voedselbank kon komen.

Hoewel er tijdens de intensieve overleggen met de gemeente over onze huisvesting veel contact was met de gemeente en Daan, was het er nog niet van gekomen om eens bij ons binnen te kijken. Vrijdag was het dan wel zover.

Daan was onder de indruk hoe verzorgd alles er uit ziet. Dit was een groot compliment voor de aanwezige vrijwilligers die druk bezig waren om de winkel klaar te maken voor de klanten die die middag zouden komen. “Alles lopen we na, we vinden het belangrijk dat het er goed uitziet”, aldus vrijwilliger Johan.

Daan had niet verwacht dat het een soort supermarkt zou zijn, maar dat er kant en klare pakketten zouden worden klaargemaakt. Dat is sinds 2019 al niet meer zo. We hebben nu een supermarktwinkel waarbij klanten zelf de producten kunnen kiezen en dit wordt door onze klanten als zeer positief ervaren. Daan kon het waarderen dat we op deze manier de klanten een stukje regie teruggeven. Het viel hem ook op hoe mooi de producten zijn die in de schappen liggen, niet de afdankertjes die hij had verwacht. Daan: “De tomaten zien er beter uit dan in de supermarkt!” Hij had zich ook niet gerealiseerd dat we tegenwoordig standaard producten moeten bijkopen maar was blij te horen dat vele Houtense bedrijven, organisaties en particulieren dit met hun donaties bekostigen.

De gemeente wil proberen drempels te verlagen om inwoners beter te helpen. Ook wil men inwoners waarmee het minder goed gaat, minder wantrouwend tegemoet treden. Dat vergt een omslag in het denken.  Als voedselbank hebben we die draai al jaren geleden gemaakt. We hanteren weliswaar financiële richtlijnen om ‘in aanmerking te komen voor de voedselbank’, maar wij hebben ook de ruimte om daar flexibel mee om te gaan en kunnen de situatie van klanten meewegen. Dat ligt voor de gemeente wat lastiger maar daar zijn ze wel mee bezig, aldus Daan. Maartje neemt enkele folders van ons mee, ze denkt van onze uitingen te kunnen leren.

Daan vroeg hoe de gemeente ons zou kunnen helpen. Ons antwoord daarop was geen verrassing: huisvesting! Daarover kon hij helaas niets nieuws melden maar Daan had ook een verzoek aan ons. Of wij willen uitdragen dat de voedselbank noodzakelijk is en je je er niet voor hoeft te schamen. Bijvoorbeeld met verhalen van klanten, zodat men een idee krijgt wie er komt bij de voedselbank. Er zijn helaas nog veel vooroordelen en/of onbekendheid over de voedselbank en haar klanten, waardoor mensen zich niet aanmelden terwijl ze ons wel nodig hebben. Dit punt heeft onze voortdurende aandacht. Wij verspreiden al jaren flyers en informatie op onze kanalen en in de plaatselijke media en dat zullen we blijven doen. Met verhalen van klanten zijn we terughoudend omwille van de privacy. Wel delen we klantverhalen van de landelijke media door op onze eigen socials.

Zowel Daan als Maartje hadden iets opgepikt van de landelijke campagne ‘je bent welkom’ van Voedselbanken Nederland. Ons heeft dat toe 6 nieuwe klanten opgeleverd die zich via die campagne hebben aangemeld. Op de ongeveer 50 klanten (een klant is een huishouden, gemiddeld 3 personen per huishouden) die wij wekelijks ondersteunen, is dat een behoorlijke opbrengst.

Deel dit bericht op sociale media

Recent Nieuws

Translate »