Hoe gaat het nu bij de voedselbank?

Inmiddels hebben we alweer twee maanden te maken met de corona crisis. Afgelopen weken waren intensief maar het is gelukt om onze klanten te blijven voorzien van goed gevulde voedselpakketten. Dit dankzij de steun uit de Houtense samenleving, onze vrijwilligers èn onze klanten. Dank daarvoor! Of dit zo blijft, is natuurlijk moeilijk te voorspellen, zeker als deze crisis nog lang gaat duren. 

De berichtgeving in de media over andere voedselbanken heeft bij veel mensen bezorgdheid opgeroepen over de voedselbank in Houten. De vragen die leven zijn: Is er genoeg voedsel, hebben we genoeg geld, hebben we genoeg vrijwilligers? Kortom of het ons lukt om de dienstverlening voort te zetten. Het antwoord op al deze vragen is gelukkig JA. 

De zorgen zijn niet onterecht. Wij hadden aanvankelijk dezelfde vragen. Maar gelukkig hebben heel veel mensen extra geld gedoneerd, een actie gestart en/of hulp aangeboden. Onze leveranciers en sponsors zijn ons blijven steunen. We worden regelmatig gebeld door Omroep Houten en onze partners om te vragen hoe het gaat. We vinden het hartverwarmend dat dit zo overweldigend en spontaan gebeurt! Het geeft ons echt het gevoel dat we er niet alleen voor staan. Dankzij al deze steun kunnen wij onze dienstverlening voortzetten. 

Voedsel. Mede dankzij de initiatieven van Houtenaren (Herbergieren, Wibra, de Lichtboog, Stichting Manna voor Roemenië, Holland&Barret, Debora en vele particulieren en ondernemers), hebben we gedurende deze periode steeds voldoende producten ontvangen om de pakketten te vullen. Het IDO (Interkerkelijk Diaconaal Overleg) Houten heeft hun wekelijkse donatie aan versproducten verhoogd naar €200 (was €125). Op dit moment is de aanvoer vanuit de landelijke kanalen enorm toegenomen, dus we verwachten ook komende weken geen tekorten. Dankzij de ruime aanvoer, zijn de pakketten zelfs wat beter gevuld dan normaal. Elk huishouden krijgt meestal meer dan één tas, waarbij grotere huishoudens uiteraard meer krijgen dan kleine huishoudens.

Bezorgen i.p.v. winkelen. Omdat het moeilijk bleek die 1,5 m te handhaven in onze voedselbank, zijn we op 20 maart begonnen met het thuis bezorgen van alle pakketten. Na wat aanloopproblemen, loopt dit nu goed.  Mensen zijn blij dat we de pakketten bij hen thuis brengen. Maar men mist ook wel het zelf kunnen kiezen van de producten. 

 

Mensen. We hebben onze werkwijze moeten aanpassen omdat ons pand vrij krap is. Een aantal vrijwilligers komt niet meer omdat zij tot de risicogroepen behoren, anderen werken vanuit huis. Ook werken we meer gespreid en in kleinere groepen, ongezelliger maar noodzakelijk. Intakegesprekken vinden via de telefoon plaats en informatie wordt digitaal aangeleverd. En voor de bezorging maken we dankbaar gebruik van mensen die zich hebben aangemeld om ons te helpen in deze corona tijd. Want we hebben veel aanmeldingen ontvangen van mensen die zich willen inzetten voor de voedselbank. Daar zijn we erg blij mee. Al met al hebben we voldoende mensen om het werk voor te zetten. En mochten we te maken krijgen met zieken, dan kunnen we terugvallen op de aangeboden hulp.

Financieel. We krijgen momenteel veel meer donaties dan normaal. Heel veel van particulieren, grote en kleine bedragen, maar ook van bijvoorbeeld kerken.  PCI Caritas heeft €5.000 gedoneerd om producten te kopen mochten er tekort ontstaan. Normaal gesproken kopen voedselbanken geen voedsel, maar in deze tijd maken we een uitzondering. Een noemenswaardige donatie was van iemand die 40 jaar bij zijn werkgever werkte en het geld dat bestemd was voor zijn jubileumfeestje, aan ons heeft laten doneren. 

Ook materieel worden we gesteund. Gedurende de crisis hebben we de beschikking over een busje van Arval om voedsel mee te transporteren en/of te gebruiken bij de bezorging. Dit is dus naast onze koelbus, die ook gesponsord is door Arval.

De toekomst? Het aantal klanten is bij ons redelijk stabiel gebleven (deze week 63 huishoudens), maar we verwachten nog wel een toename als meer mensen in de financiële problemen komen door de crisis. Daar gaan we ons op voorbereiden. En we gaan komende periode kijken hoe we (deels) weer terug kunnen naar ons winkelmodel. Het bezorgen was een tijdelijke maatregel die we niet een jaar of langer willen en kunnen volhouden. Ook willen we weer gewoon gesprekken kunnen voeren, in elk geval met een deel van onze klanten. Uiteraard alles op 1,5 m afstand en met hygiëne maatregelen. 

Geplaatst in Homepage, Nieuws.